Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ: Κατοχυρώθηκαν σε κοινοπραξία με εξασφάλιση σίγουρου κέρδους



ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ Τετάρτη 26 Νοέμβρη 2014
Παραχωρήθηκαν για 40 και πλέον χρόνια, τα 14 πιο εμπορικά αεροδρόμια της χώρας, μεταξύ αυτών της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου, της Κέρκυρας και των Χανίων, με τα εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο
H κοινοπραξία της γερμανικής «Fraport AG» με την, συμφερόντων Κοπελούζου, «Slentel Ltd», ανακηρύχτηκε «προτιμητέος επενδυτής» για τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια της χώρας, καθώς όπως ανακοίνωσε χθες το ΤΑΙΠΕΔ κατέθεσε την υψηλότερη προσφορά έναντι των άλλων δύο ανταγωνιστών, της κοινοπραξίας «Corporation America S.A.» και METKA Α.Ε. που ανήκει στον όμιλο Μυτιληναίου, αλλά και της κοινοπραξίας «VINCI Airports S.A.S.» και «ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε.» συμφερόντων Μπόμπολα.
Συγκεκριμένα, η προσφορά που κατέθεσε ανέρχεται σε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ και 22,9 εκατ. ετήσιο «εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα», το οποίο θα αναπροσαρμόζεται ετησίως βάσει του πληθωρισμού, προσφορά που όπως αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ ήταν «σημαντικά υψηλότερη» τόσο σε συγκριτικά της αποτίμησης του «ανεξάρτητου συμβούλου» - είχε οριστεί ως κατώτατο τίμημα περίπου τα 350 εκατ. ευρώ - όσο και σε σχέση με τις προσφορές που κατέθεσαν τα άλλα δύο επενδυτικά σχήματα.
Παράλληλα, ο προτιμητέος επενδυτής προσέφερε για την πρώτη ομάδα των περιφερειακών αεροδρομίων (Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Ακτίου και Καβάλας) εφάπαξ τίμημα 609 εκατ. ευρώ και 11,3 εκατ. ετήσιο μίσθωμα και 625 εκατ. και 11,6 εκατ. για την δεύτερη ομάδα (Ρόδος, Κως, Σκιάθος, Μύκονος, Σαντορίνη, Σάμος και Μυτιλήνη). Οι «επενδύσεις» που αναμένεται να υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα 4 ετών ανέρχονται σε ποσό περίπου 330 εκατ. ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης (40 χρόνια με δυνατότητα επέκτασης για ακόμη μια δεκαετία) σε ποσό περίπου 1,4 δισ.

Η... χαρά της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ ήταν τόσο μεγάλη ώστε στην επίσημη ανακοίνωσή της κάνει λόγο περί «μεγάλης επιτυχίας» ενώ σε ανάλογο ύφος ο πρόεδρός του Εμ. Κονδύλης με γραπτή του δήλωση αναφέρει ότι «οι προσφορές που υποβλήθηκαν (...) αποτελούν τη μεγαλύτερη απόδειξη της εμπιστοσύνης που δείχνουν οι διεθνείς επενδυτές στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας μας»...
Είναι γνωστό από στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα η ΟΣΥΠΑ, ότι τα έσοδα των αεροδρομίων ξεπερνούν το εν λόγω τίμημα σε λιγότερο από μια δεκαετία. Επιπλέον, σε ό,τι έχει να κάνει με τις επενδύσεις αναβάθμισης στις οποίες θα προβούν οι νέοι ιδιοκτήτες των αεροδρομίων, υπενθυμίζουμε ότι ήδη «τρέχουν» έργα συγχρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ και για το αεροδρόμιο Χανίων ύψους 110 εκατομμυρίων ευρώ και για το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης συνολικού ύψους 284 εκατ. ευρώ, τα οποία θα έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το 2016.
Αυτό που μένει να φανεί είναι οι επιπτώσεις από τις ιδιωτικοποιήσεις των αεροδρομίων που προωθούνται με στόχο την στήριξη επιχειρηματικών ομίλων τόσο όσον αφορά τα δικαιώματα των εργαζομένων του κλάδου όσο βεβαίως και τις υπηρεσίες αερομεταφοράς συνολικότερα για το λαό.