Σάββατο, 27 Σεπτεμβρίου 2014

Θεσσαλονίκη: Εκδήλωση του ΚΚΕ για την Ειδική Αγωγή

ΠΗΓΗ 902.gr Δημοσίευση: Παρ, 26/09/2014 - 18:37
Η εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της Ειδικής Αγωγής και η ανάγκη να δυναμώσει ο αγώνας για να αναχαιτιστούν οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις που προωθούνται στις δημόσιες δομές φροντίδας, εκπαίδευσης, αποκατάστασης, έγκαιρης διάγνωσης, στήριξης, αναδείχθηκε στη διάρκεια της εκδήλωσης που πραγματοποίησε η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, το βράδυ της Πέμπτης, στο Κέντρο Ιστορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Κεντρικοί εισηγητές ήταν η Θεανώ Καπέτη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, που παρουσίασε τις θέσεις του Κόμματος για την Ειδική Αγωγή και η Χαρά Παπαϊωάννου, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, η οποία αναφέρθηκε στην κατάσταση που επικρατεί στην Κεντρική Μακεδονία και στις αλλαγές που προωθούνται με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Παρεμβάσεις έκαναν ο Σάκης Λασιόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, η Άννα Χατζηιωσηφίδου - Φωτιάδου, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων Φοιτούντων και Περιθαλπτομένων Παιδιών της ΕΛΕΠΑΠ και η Ειρήνη Ευαγγελοπούλου, εκπαιδευτικός στην Ειδική Αγωγή και Προϊσταμένη του ΚΕΔΥ στο νομό Κιλκίς. Επίσης, μίλησαν ανάπηροι και γονείς ανάπηρων παιδιών που παρουσίασαν τις δυσκολίες πρόσβασης στην ειδική εκπαίδευση, την επαγγελματική αποκατάσταση κ.ά.

Η κατάσταση στην Κεντρική Μακεδονία
Η Χ. Παπαϊωάννου ανέφερε ότι από τα περίπου 200.000 παιδιά με αναπηρίες, μόλις το 15% φοιτούν σε κάποιο σχολείο. Μίλησε επίσης για τη ζοφερή πραγματικότητα και στη λειτουργία των δημόσιων δομών ειδικής αγωγής. Όπως είπε, πανελλαδικά υπάρχουν 2.618 λειτουργικά και οργανικά κενά σε ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Μόνο για 245 από αυτά υπάρχουν πιστώσεις για κάλυψη αυτή τη στιγμή.
Στους 7 νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας υπάρχουν 275 κενά (ΕΕΠ και ΕΒΠ) και πιστώσεις υπάρχουν μόνο για τα 29 από αυτά, ενώ ακόμη δεν έχει γίνει καμία τοποθέτηση ούτε των 29. Από τις πάνω από 100 αιτήσεις παράλληλης στήριξης για ειδικό συνοδό, στην Κεντρική Μακεδονία, έχουν δοθεί προς το παρόν πιστώσεις για τις 33.
Στα 4 από τα 8 ΚΕΔΥ δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να συγκροτηθεί και να λειτουργήσει ούτε μια διεπιστημονική ομάδα διάγνωσης λόγω υποστελέχωσης. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να αξιολογηθεί ούτε ένας μαθητής. Αλλά και στα υπόλοιπα, το επιστημονικό προσωπικό δεν επαρκεί, με αποτέλεσμα η αναμονή από τη στιγμή που θα κάνει αίτηση ο γονέας μέχρι να αξιολογηθεί το παιδί του να είναι αρκετοί μήνες έως και ολόκληρος χρόνος. Ετσι, τα ΚΕΔΥ, πέρα από τη διαγνωστική διαδικασία, αδυνατούν να επιτελέσουν ολοκληρωμένα τον υποστηρικτικό τους ρόλο, δηλαδή να παρακολουθούν συστηματικά την εκπαιδευτική πρόοδο των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, να υποστηρίζουν γονείς και εκπαιδευτικούς, να οργανώνουν παρεμβάσεις μέσα στη σχολική τάξη στην κατεύθυνση της ουσιαστικής ένταξης κλπ.
Αναφερόμενη στο νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή, σημείωσε ότι «η στρατηγική κατεύθυνση που το διαπερνά είναι να οργανώσουμε την Ειδική Αγωγή με το λιγότερο δυνατό κόστος. Έτσι αντιμετωπίζουν στην πράξη κυβέρνηση και ΕΕ τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και τις οικογένειές τους: ως μια υπόθεση που απαιτεί δαπάνες».
Ελλείψεις προσωπικού
Ο Σάκης Λασιόπουλος αναφέρθηκε στις ελλείψεις προσωπικού στις σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και στη διεύρυνση των ελαστικών σχέσεων εργασίας. Όπως είπε: «Διεκδικούμε μόνιμη και σταθερή δουλειά, να χτιστούν καινούργια σχολεία. Να καλυφθούν οι ανάγκες σε Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό, καθώς χωρίς αυτό δεν μπορούν να λειτουργήσουν τα σχολεία. Και ανάφερε το παράδειγμα του ΕΕΕΚ Πυλαίας, όπου δεν υπάρχει βοηθητικό προσωπικό, με αποτέλεσμα να μπορούν να παρακολουθούν μόνο τα λίγα παιδιά που έχουν τη δυνατότητα να αυτοεξυπηρετούνται. Τέλος, τόνισε την ανάγκη εργαζόμενοι και γονείς να παλέψουν από κοινού για τη λύση των προβλημάτων.
Η Άννα Χατζηιωσηφίδου - Φωτιάδου αναφέρθηκε στο πρόβλημα με τη μεταφορά των μαθητών, που αναγκάζει τους γονείς να κρατάνε τα παιδιά στο σπίτι. «Είναι αδιανόητο -είπε- να λειτουργήσει ένα σχολείο χωρίς βοηθητικό προσωπικό που θα ταΐσει τα παιδιά, θα αλλάξει τα παιδιά, θα τα αλλάξει θέση με το καρότσι». Επιπλέον, σημείωσε την αναγκαιότητα οι εργαζόμενοι να είναι μόνιμοι για να μη χρειάζεται κάθε χρόνο τα παιδιά να προσαρμόζονται σε νέα πρόσωπα και πρακτικές, κατάσταση που δε βοηθάει στην εξέλιξή τους. Παρουσιάζοντας τις διεκδικήσεις των γονέων, σημείωσε: «Απαιτούμε από το υπουργείο Παιδείας να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ισότιμη ένταξη όλων των μαθητών με αναπηρία σε ένα ποιοτικό σύστημα δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης. Να μην υπάρχει στην Ελλάδα ούτε ένας μαθητής με αναπηρία που θα είναι αποκλεισμένος από την εκπαίδευση και δε θα του παρέχεται ποιοτική εκπαίδευση βάση των ειδικών εκπαιδευτικών του αναγκών».
Η Ειρήνη Ευαγγελοπούλου ανέφερε ότι εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού, αυτή την περίοδο, τα ΚΕΔΥ Χαλκιδικής, Ημαθίας, Πιερίας και Σερρών δεν εκδίδουν γνωματεύσεις, το Α' ΚΕΔΥ Θεσσαλονίκης που είναι και το μεγαλύτερο δεν έχει κοινωνικό λειτουργό και εξυπηρετείται από το Β' ΚΕΔΥ. Αναφέρθηκε στις παράλληλες στηρίξεις που σε ορισμένες περιπτώσεις γίνονται από εκπαιδευτικούς που δεν έχουν ειδική εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να γίνεται απλά φύλαξη.
Λύση και διέξοδος
Η Θεανώ Καπέτη τόνισε, ανάμεσα σε άλλα, ότι «ο αγώνας των ατόμων με αναπηρίες, των χρονίως πασχόντων και των οικογενειών τους, των εργαζομένων και των επιστημόνων στο χώρο, θα ολοκληρώνεται κατά τη γνώμη μας αν συναντηθεί με το συνολικό αγώνα της εργατικής τάξης και των συμμάχων της για τη λαϊκή εξουσία και τη λαϊκή οικονομία. Αυτός μπορεί να είναι δύσκολος, αλλά είναι και ο μοναδικός ρεαλιστικός δρόμος που μπορεί να βαδίσει ο λαός και ο οποίος οδηγεί στη δημιουργία των προϋποθέσεων για την οριστική λύση των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι λαϊκές οικογένειες στην Υγεία, στην Πρόνοια, στην περίθαλψη, στην εξασφάλιση δουλειάς, στη μόρφωση και σε όλες τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες που καθορίζουν τους όρους ζωής του λαού. Σε αυτόν τον αγώνα, με αυτήν την προοπτική, το ΚΚΕ δίνει όλες του τις δυνάμεις, με σιγουριά από την επιβεβαίωση των εκτιμήσεών του και των θέσεών του».