Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014

Η απάτη των φοροελαφρύνσεων...



ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ Τρίτη 9 Σεπτέμβρη 2014

Οι περιβόητες «φοροελαφρύνσεις», που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ και για τις οποίες γινόταν τόσος λόγος το προηγούμενο διάστημα, επιβεβαίωσαν ότι η τεράστια φοροεπιδρομή σε βάρος του λαού δεν πρόκειται να ανακοπεί, καθώς αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία στήριξης των μονοπωλιακών ομίλων και της «ρευστότητας» που απαιτούν για την ενίσχυση της κερδοφορίας τους.
Τα όσα εξαγγέλθηκαν ή διαρρέονται ως σενάρια από τα κυβερνητικά επιτελεία για την «ελάφρυνση» των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, αφενός αποτελούν ψίχουλα, σταγόνα στον ωκεανό της συνολικότερης φοροεπιδρομής, αφετέρου θα εξανεμιστούν στη στιγμή από τη συνολική εφαρμογή της αντιλαϊκής πολιτικής, με την παραπέρα μείωση των κρατικών δαπανών για την Υγεία και την Παιδεία, για την Πρόνοια, με τα νέα χτυπήματα που ετοιμάζονται στα εργασιακά και το Ασφαλιστικό.
Χαρακτηριστικό της ταξικής στόχευσης της κυβερνητικής πολιτικής - την οποία αποπροσανατολιστικά ο ΣΥΡΙΖΑ έσπευσε και πάλι να χαρακτηρίσει ως «στρατηγική του καλού μαθητή»! - είναι το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός, από τη Θεσσαλονίκη, δεσμεύτηκε ταυτόχρονα για «σταδιακή» νέα μείωση του συντελεστή φορολογίας των κερδών του κεφαλαίου, από 25% στο 15%, καθώς και για μείωση του ανώτατου φορολογικού συντελεστή εισοδήματος, προαναγγέλλοντας ουσιαστικά νέα ένταση της αντιλαϊκής φοροληστείας.

Τα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ ως τάχα «φιλολαϊκές» παρεμβάσεις, στην πραγματικότητα στοχεύουν στη διαμόρφωση του κατάλληλου αντιλαϊκού φορολογικού μείγματος, ώστε να αυξηθούν παραπέρα τα κρατικά έσοδα για λογαριασμό του κεφαλαίου.
Κριτήριο π.χ. για την εξαγγελθείσα μείωση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης δεν ήταν το ότι τα λαϊκά νοικοκυριά πάγωσαν για δύο ολόκληρους χειμώνες, αλλά η «εισπρακτική αποτυχία» της προηγούμενης «απογείωσης» του φόρου, καθώς, λόγω της ραγδαίας μείωσης στην κατανάλωση, μειώθηκαν αισθητά τα έσοδα του κράτους αλλά και των μονοπωλίων του κλάδου. Στο έδαφος της συνολικότερης αντιλαϊκής επίθεσης, βέβαια, η μείωση ελάχιστων λεπτών ανά λίτρο πετρελαίου, είναι βέβαιο ότι θα αφήσει και πάλι παγωμένα χιλιάδες νοικοκυριά σε όλη τη χώρα.
Αντίστοιχα, η αύξηση των δόσεων για τις οφειλές προς την εφορία «απασχολεί έντονα την κυβέρνηση» ακριβώς γιατί βλέπει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές να αυξάνονται με ρυθμό περίπου 1 δισ. ευρώ το μήνα και προσπαθεί για το πώς θα εισπράξει ό,τι περισσότερο μπορεί από τα λαϊκά νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν. Για το λαό, βέβαια, το πρόβλημα δεν είναι σε πόσες δόσεις θα πληρώσει τους φόρους, αλλά το ύψος των φόρων που του φορτώνουν.
Το ίδιο και με το χαράτσι στα ακίνητα: Οι περιβόητες «διορθώσεις» της κυβέρνησης δεν αναιρούν τη μονιμοποίηση του χαρατσιού στη λαϊκή στέγη και τη διεύρυνσή του στη μικρή ακίνητη περιουσία. Ισα - ίσα σκοπός τους είναι να εξασφαλιστεί ότι θα «πιαστεί» ο εισπρακτικός στόχος ύψους 2,65 δισ. ευρώ που έχει φορτωθεί στις πλάτες του λαού.
Από την πλευρά του, ο ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζεται να κριτικάρει τις κυβερνητικές εξαγγελίες, την «υπερφορολόγηση των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων» και τις «φοροελαφρύνσεις στους πλούσιους». Δεν πάει όμως ούτε μια βδομάδα που ο Αλ. Τσίπρας διαβεβαίωσε ξανά τον πρόεδρο των βιομηχάνων ότι θα εξασφαλίσει «ευνοϊκό περιβάλλον» για την «παραγωγική» δραστηριότητα του κεφαλαίου. Χαρακτηριστικό της αντιλαϊκής σύγκλισής τους, άλλωστε, είναι πως η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση εστιάζεται στο ότι δεν υπολογίζει τη «φοροδοτική ικανότητα των πολιτών», ενώ αντί των περισσότερων δόσεων προτείνει ως «λύση ανακούφισης των υπερχρεωμένων νοικοκυριών» μια «ρύθμιση ανάλογα με το διαθέσιμο οικογενειακό εισόδημα»...
Κυβέρνηση και ΣΥΡΙΖΑ ανταγωνίζονται για το ποιος μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα τα συμφέροντα του κεφαλαίου και την ίδια ώρα διαγκωνίζονται, τάζοντας ψίχουλα στο λαό. Διέξοδος για το λαό, όμως, μπορεί να υπάρξει μονάχα, αν σε αυτήν την κοροϊδία αντιτάξει την πάλη του με κριτήριο τις σύγχρονες εργατικές - λαϊκές ανάγκες.
 Η αλήθεια για τις «φοροελαφρύνσεις»

Την αναμόχλευση του μείγματος των αντιλαϊκών φόρων σχεδιάζει η συγκυβέρνηση, επιχειρώντας παράλληλα να καλλιεργήσει στα λαϊκά στρώματα φρούδες ελπίδες γύρω από τις υποτιθέμενες «ελαφρύνσεις» και «διορθώσεις αδικιών». Στην πραγματικότητα τα πρωτογενή πλεονάσματα των κρατικών πλεονασμάτων για λογαριασμό του κεφαλαίου προδιαγράφονται σε ρότα συνεχούς διόγκωσης και για τα επόμενα χρόνια, σε μια εξέλιξη που συνδέεται τόσο με την αύξηση της συνολικής μάζας των φόρων, όσο και με την παραπέρα συρρίκνωση των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Σε αυτό το πλαίσιο, τα όποια παρεχόμενα ψίχουλα για το λαό θα εξανεμίζονται στη στιγμή, ενώ θα προστίθενται συνεχώς και νέα προκλητικά μέτρα φοροελάφρυνσης για το κεφάλαιο.
Σε αυτήν την πολιτική εντάσσονται και οι κυβερνητικές εξαγγελίες που έγιναν από το βήμα της φετινής ΔΕΘ. Ειδικότερα:
1. Εξαγγέλλεται «μείωση» 30% του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης. Πρόκειται για έναν ακόμη απροκάλυπτο εμπαιγμό. Οι κυβερνήσεις της τελευταίας περιόδου και η τρόικα αρχικά «απογείωσαν» τους φόρους από τα 21 ευρώ/χιλιόλιτρο (χειμώνας 2010 - 2011) στα 60 ευρώ/χιλιόλιτρο (χειμώνας 2011 - 2012). Στη συνέχεια (2012 - 2013), στο πλαίσιο της απόλυτης εξίσωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης, ο φόρος εκτινάχτηκε στα 330 ευρώ/χιλιόλιτρο. Μετά και την προβλεπόμενη «μείωση» (30%) ο ΕΦΚ διαμορφώνεται περίπου στα 230 ευρώ/χιλιόλιτρο, δηλαδή 995% πάνω από τα επίπεδα του 2010!
Στάχτη στα μάτια και απροκάλυπτος εμπαιγμός είναι και το διαφημιζόμενο από τη συγκυβέρνηση «επίδομα θέρμανσης», το οποίο «διατηρείται» και για το 2015. Τα ψίχουλα του επιδόματος ουσιαστικά αφορούν στην «επιστροφή» ενός ελάχιστου μέρους από τις απανωτές ανατιμήσεις των Ειδικών Φόρων που επιβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια κι αυτό μόνο για όσους πληρούν τα σχετικά κριτήρια. Σημειωτέον, στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης είναι η ενσωμάτωση και του επιδόματος θέρμανσης, όπως και των άλλων προνοιακών επιδομάτων, στο λεγόμενο «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα».
2. «Μείωση» της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Το χαράτσι - δήθεν «έκτακτο» - ξεκίνησε, για πρώτη φορά, το 2011 με αρχική προβλεπόμενη περίοδο εφαρμογής μέχρι και το 2014. Πλέον ομολογούν ότι θα ισχύσει τουλάχιστον και για το 2015, με κάποια «έκπτωση», η οποία θα «εξειδικευθεί» στη συνέχεια ανάλογα με την επίτευξη των στόχων του κρατικού προϋπολογισμού για το 2015. Σήμερα, εφαρμόζεται συντελεστής 1% στο κλιμάκιο 12.000 - 20.000 ευρώ, 2% πάνω από 20.000 ευρώ κ.ο.κ. από το πρώτο ευρώ εισοδήματος.
3. Σταδιακή μείωση της φορολογίας των επιχειρηματικών κερδών στο 15%, δηλαδή πάνω από 10 μονάδες σε σχέση με τα ισχύοντα σήμερα. Το μέτρο αποβλέπει στην ενίσχυση των ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων και αποκτά πρακτική αξία ενόψει της διαφαινόμενης ανάκαμψης της μάζας των επιχειρηματικών κερδών, επί της οποίας θα υπολογίζεται ο νέος μειωμένος ενιαίος συντελεστής, που αφορά τόσο τα διανεμόμενα όσο και τα αδιανέμητα κέρδη. Ταυτόχρονα δρομολογούνται νέες ελαφρύνσεις στις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλει η εργοδοσία, ειδικά κίνητρα και φορολογικά καθεστώτα για επενδύσεις κ.ά.
4. Κίνητρα επαναπατρισμού και προσέλκυσης κεφαλαίων. Από το βήμα της ΔΕΘ, ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «πολλοί Ελληνες που θα ήθελαν να επενδύσουν στην Ελλάδα είναι "κουμπωμένοι", όπως και πολλοί ξένοι που θα ήθελαν να φέρουν τα χρήματά τους. Χρειάζεται να γίνει μία συστηματική προσπάθεια προσέλκυσης κεφαλαίων στη χώρα (...) Πρέπει να σκεφτούμε διάφορους τρόπους. Δεν επιτρέπεται, για παράδειγμα, να έχουμε το 20% των πλοίων διεθνώς και ο πλούτος αυτός να είναι εκτός Ελλάδας». Πρόκειται για νέο πακέτο μέτρων προσέλκυσης «επενδυτών», όπως και ντόπιων μεγαλοεπιχειρηματιών που φυγάδευσαν κεφάλαια σε τράπεζες του εξωτερικού και άλλους φορολογικούς παραδείσους της πλουτοκρατίας. Στο πρόσφατο παρελθόν έχουν τεθεί σε εφαρμογή μέχρι και ρυθμίσεις φορολογικής ασυλίας. Παράλληλα, προαναγγέλλονται στοχευμένα μέτρα ενίσχυσης του κεφαλαίου, στο πλαίσιο του λεγόμενου νέου «εθνικού αναπτυξιακού προτύπου».
5. Μείωση συντελεστών φορολογίας εισοδήματος για φυσικά πρόσωπα. Σύμφωνα με την εξαγγελία του πρωθυπουργού, ο ανώτατος συντελεστής φορολογίας των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων θα υποχωρήσει σταδιακά από το 42% στο 32%. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αποκλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών για τα φυσικά πρόσωπα θα γίνει σε βάθος πενταετίας με ρυθμό δύο ποσοστιαίων μονάδων ανά έτος. Σε ό,τι αφορά τα λαϊκά εισοδήματα, πρόκειται για έναν ακόμη εμπαιγμό, μπροστά στην ομοβροντία των μέτρων που προηγήθηκαν (επί της ουσίας κατάργηση τόσο του γενικού αφορολόγητου ορίου, όσο και αυτού για τα προστατευόμενα παιδιά, κατάργηση της γκάμας των ελαφρύνσεων για τις δαπάνες διαβίωσης κ.ά.).
6. Επιμήκυνση δόσεων για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Η προωθούμενη ρύθμιση φανερώνει τα διαχειριστικά ζόρια συγκυβέρνησης και φοροεισπρακτικού μηχανισμού να συγκεντρώσουν τους ασήκωτους φόρους που επιβάλλονται στο λαό. Πρόκειται για ανακύκλωση της φοροληστείας σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου, χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα. Η συγκυβέρνηση ετοιμάζεται να αναδιπλωθεί με ρύθμιση επιμήκυνσης της περιόδου αποπληρωμής για τα ληξιπρόθεσμα χρέη από 48 μέχρι 72 μηνιαίες δόσεις, με παράλληλη «μείωση» των προβλεπόμενων προσαυξήσεων, ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων που θα επιλέγει ο οφειλέτης. Για ειδικές κατηγορίες (άνεργοι κ.ά.) προβλέπεται η ...δυνατότητα αποπληρωμής μέχρι και σε 100 μηνιαίες δόσεις.
7. Μερεμέτια με τον ΕΝΦΙΑ. Ανέπαφος παραμένει ο αρχικός σχεδιασμός για την είσπραξη 2,65 δισ. ευρώ, καθώς και για την επιβολή του φόρου και σε κατηγορίες πληθυσμού με πλήρη οικονομική αδυναμία. Στην πραγματικότητα οι «διορθώσεις» αφορούν τις «αστοχίες» που συνδέονται με την πρώτη εφαρμογή του μόνιμου αντιλαϊκού μέτρου, που από φέτος επεκτείνεται σε κάθε σπιθαμή γης.