Παρασκευή 8 Αυγούστου 2014

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ Επιταχύνονται οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης



ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ Πέμπτη 7 Αυγούστου 2014
Μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη οι δεσμευτικές προσφορές
Επιταχύνει το ΤΑΙΠΕΔ τις διαδικασίες «παραχώρησης» (χρήση, λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση) των υπό ιδιωτικοποίηση περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, ορίζοντας τις 30 Σεπτέμβρη ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Εκτιμάται πως θα γίνει σκληρή μάχη από επτά εταιρικά ή κοινοπρακτικά σχήματα που έχουν προεπιλεγεί, καθώς τα περίπου 18 εκατ. επιβατών που διακινούνται στα υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια συνιστούν άμεσα κέρδη για τα μονοπώλια.
Συνολικά βγαίνουν για παραχώρηση δύο ομάδες από 7 συν 4 αεροδρόμια η καθεμία, με το διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ να προβλέπει τη δημιουργία συμβάσεων παραχώρησης για 30 + 10 έτη.
Στην πρώτη ομάδα ανήκουν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία, μεταξύ των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.

Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι 3 από τα αεροδρόμια των Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.
Από Ρόδο, Θεσσαλονίκη, Κω, Κέρκυρα και Χανιά εκτιμάται ότι περνούν περισσότεροι από 13 εκατ. επιβάτες, απορροφώντας το 71% της επιβατικής κίνησης των υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων. Οι αερολιμένες Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας χαρακτηρίζονται «αναπτυσσόμενοι μεσαίου μεγέθους» και, βάσει των δεδομένων του 2013, ο αριθμός των αφίξεων στα συγκεκριμένα αεροδρόμια διαμορφώθηκε περίπου στα 4 εκατομμύρια.
Τα σχήματα που θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές είναι οι: «Vinci» - «Ελλάκτωρ», «J&P Αβαξ» - «Zurich Airport», «Fraport» - «Copelouzos», ΜΕΤΚΑ - «Corporacion America», ο «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», η «Aeroports De La Cote d' Azur» και η «Advent International». Παράγοντες της «αγοράς» δεν αποκλείουν και επιχειρηματικές «συμμαχίες» της τελευταίας στιγμής.
ΑΔΜΗΕ και «Ελ. Βενιζέλος»
Χτες το μεσημέρι εξάλλου, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Ν. Μηταράκης, συναντήθηκε με τον πρέσβη του Καναδά στην Αθήνα, R. Peck, και τον διευθύνοντα σύμβουλο της καναδέζικης «PSP Investments» («επενδυτικό - συνταξιοδοτικό ταμείο»), P. Charbonneau.
Η «PSP Investments» έχει προεπιλεγεί για τη συμμετοχή της στη β΄ φάση της διαδικασίας για την απόκτηση του 66% του μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ («Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας»). Επιπλέον, συμμετέχει στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος» με 40%, ελέγχοντας και το μάνατζμεντ. Το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 55% και οι δυο πλευρές συζητούν την πώληση μετοχών του ΔΑΑ από 30% έως 55%.
Για το πλειοψηφικό πακέτο στο ΔΑΑ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι κινεζικές εταιρείες «Friedmann Pacific Asset Management Limited» (FPAM) και «Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd» (ελέγχει τη λειτουργία του τέταρτου μεγαλύτερου αεροδρομίου της Κίνας, πλησίον της πόλης Σενζέν). Επισκέψεις στελεχών τους στην Αθήνα χρονολογούνται από το 2011, ενώ ο επικεφαλής του ομίλου FPAM, Ε. Τσενγκ, σε συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα, πριν από μερικούς μήνες, υποσχέθηκε ότι μπορεί να αυξήσει τις αφίξεις σε ετήσια βάση, από 12 εκατομμύρια που ήταν το 2013 σε 50 εκατομμύρια.
Πρόσφατα, ο Ν. Μηταράκης συναντήθηκε με αντιπροσωπεία της ένωσης κινεζικών επιχειρηματικών ομίλων και ανακοίνωσε ότι έως το τέλος του 2014 το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού του ΔΑΑ, με στόχο η «αποκρατικοποίησή» του να ολοκληρωθεί το 2015.
Η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ
Στο μεταξύ, μία βδομάδα μετά την απόφαση της κυβέρνησης να αντικαταστήσει τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, η αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή ενέκρινε χτες με τις ψήφους ΝΔ και ΠΑΣΟΚ τον προτεινόμενο νέο πρόεδρο του Ταμείου, Εμμ. Κονδύλη, και τον προτεινόμενο διευθύνοντα σύμβουλο, Π. Μπουχώρη.
Μιλώντας στα μέλη της επιτροπής, ο Π. Μπουχώρης επιβεβαίωσε ότι βασικός σκοπός των ιδιωτικοποιήσεων είναι η στήριξη της καπιταλιστικής ανάκαμψης, μέσω της διάνοιξης νέων πεδίων κερδοφορίας για το κεφάλαιο, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «σκοπός του προγράμματος αξιοποίησης είναι η μείωση του χρέους, αλλά πρώτιστα ο σκοπός είναι αναπτυξιακός».
Σε αυτό το πλαίσιο, και καθώς οξύνονται οι ενδοαστικές συγκρούσεις που εκδηλώνονται γύρω από τα «φιλέτα» και τους τρόπους με τους οποίους προχωρά η ιδιωτικοποίησή τους, μίλησε για «μεγιστοποίηση του οφέλους», μέσα από «πολύ αυστηρές ανοιχτές διεθνείς διαδικασίες οι οποίες αποτρέπουν ευκαιριακούς επενδυτές και αποτρέπουν και την πώληση περιουσιακών στοιχείων κάτω από εύλογες αξίες».
Καθώς μάλιστα οι αλλαγές στη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έγιναν στο φόντο των «ανησυχιών» της κυβέρνησης, αλλά και της τρόικας, για τις «καθυστερήσεις» στην υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, ο Π. Μπουχώρης μεταξύ άλλων ανέφερε σχετικά ότι το χρονοδιάγραμμα, «οι προσαρμογές, το να έρχονται κάποια έργα πιο μπροστά ή να πηγαίνουν κάποια έργα πιο πίσω, είναι στη φύση του πράγματος».
Copyright © 1997-2014 ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ