Τρίτη 8 Ιουλίου 2014

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΓΟΝΕΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ SOS ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ



ΑΝΩΤΑΤΗ   ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ   ΓΟΝΕΩΝ  ΜΑΘΗΤΩΝ   ΕΛΛΑΔΑΣ   (Α.Σ.Γ.Μ.Ε.)
Βερανζέρου 22, 6ος όροφος, ΤΗΛ – ΦΑΞ : 2105242386, 210 3845434,  210 3835093                                               gt.asgme@gmail.gr, www.goneis.org.
Αθήνα 07-07-2014  
Επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι μας για την έλλειψη ουσιαστικής, δημόσιας και δωρεάν, ασφαλούς  μεταφοράς των μαθητών από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.



Κατατέθηκε στις 4/7/2014, τροπολογία για τις μεταφορές (πού ΨΗΦΊΖΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ 7.7.2014, στο θερινό τμήμα της Βουλής), και αφορά σύμφωνα με την παραδοχή του Υπουργείου Εσωτερικών 200.000 μαθητών και πλέον.
Στην τροπολογία άρθρο 2, «ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ»  αναφέρεται ότι «με την προβλεπόμενη ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα να ξεπεραστούν τα σημαντικότερα από τα προβλήματα που δημιουργούνται λόγω της καθυστερημένης δημοσίευσης των διαγωνισμών των Περιφερειών για το σχολ. έτος2014-15», και κάποιος θα μπορούσε να πει ότι νοιάστηκαν να λύσουν την καθυστέρηση αυτή. 
ΨΕΜΑ!
Στην ουσία η τροπολογία αυτή:
α/ απαγορεύει τις παρατάσεις που είχαμε μέχρι σήμερα στις συμβάσεις που είχαν καταρτιστεί με την παλιότερη ΚΥΑ, 35415/7.2011[1], η οποία προέβλεπε τη δημόσια μεταφορά των μαθητών με ευνοϊκότερες σχετικά προβλέψεις για τις χιλιομετρικές αποστάσεις και είχε ειδική μέριμνα για τα διαδημοτικά σχολεία (ΕΠΑΛ, ΜΟΥΣΙΚΩΝ - ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ).
(σελ. 19, ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ «… η μεταφορά μέχρι σήμερα γίνεται με παράταση των συμβάσεων που έχουν παραταθεί ή συσταθεί κατά το παρελθόν» ),
β/διευκολύνει σημαντικά τις περιφέρειες στην εφαρμογή της κατάπτυστη ΚΥΑ 24001/6.2013, από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, αφού τους επιτρέπει να κάνουν απευθείας αναθέσεις με τους προσωρινούς μειοδότες (όπου έχουν εξαγγελθεί νέοι διαγωνισμοί), ή πρόχειρους διαγωνισμούς. (άρθρο 2,σελ.2-3)

Αποτέλεσμα:
1. ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ, συντριπτικά λιγότεροι ακόμα και από πέρυσι, μαθητές θα μεταφέρονται με δημόσιες συμβάσεις (ΜΙΣΘΩΜΕΝΑ ΠΟΥΛΜΑΝ), καθώς:
α/ θα απαιτούνται μεγαλύτερες χιλιομετρικές αποστάσεις για την δευτεροβάθμια : για τα Γυμνάσια (από 2,5χλ. απαιτούνται 3χλμ) και για τα Λύκεια (4χλμ. απαιτούνται 5χλμ.) Πιστεύουμε ότι αυτό θα ευνοήσει την αύξηση της σχολικής διαρροής. Π.χ. για το 3ο γυμνάσιο Περάματος όπου η χιλιομετρική απόσταση από τον κεντρικό ιστό της πόλης είναι 2.800m
β/ Στο άρθρο 1Α γίνεται λόγος για ειδικά μαθητικά δελτία και αναφέρει στο α. 1200 μέτρα για μαθητές πρωτοβάθμιας, δηλαδή τα παιδιά του δημοτικού θα πηγαίνουν στο σχολείο τους με το ΚΤΕΛ και την ΕΘΕΛ επιδεικνύοντας το ΕΜΔ.  Αυτό εννοείτε ασφαλή μεταφορά;
γ/ Οι μαθητές που φοιτούν σε διαδημοτικά σχολεία ΜΟΥΣΙΚΑ- ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ θα αντιμετωπίσουν επιπλέον προβλήματα που σημαίνει ότι θα αλλάξει ο χαρακτήρας και το πλήθος των ΜΟΥΣΙΚΩΝ – ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ. Συγκεκριμένα, μπαίνει ανώτατο όριο στην υποχρέωση μεταφοράς τα 20χλμ. Έτσι θα μεταφέρονται σχεδόν αποκλειστικά ή με αστικές συγκοινωνίες ή ιδία μέσα των οικογενειών. Η  αποζημίωση που προβλέπεται (και στις δυο ΚΥΑ) είναι είτε των 85€/μηνα για τυχούσα μετεγκατάσταση του μαθητή δίπλα στο σχολείο, είτε τα 0,35€/χλμ. Και δεν καλύπτουν τα όποια έξοδα της οικογένειας. Π.χ. μαθητές που εγγράφονται στο μουσικό σχολείο του Ιλίου και είναι από τη Νέα Πέραμο ή του Ζωγράφου (αποστάσεις άνω των 20 χλμ) δεν έχουν δικαίωμα να πάνε στο παραπάνω μουσικό σχολείο.
δ/ και έχει μειωθεί η ΚΑΠ κατά 25-30% (και ο μαθηματικός τύπος αποζημίωσης) π.χ. Αττική (η μείωση είναι κατά 5 εκ., καθώς από 17εκ. για το σχολικό έτος 2013-14στα 12,9εκ. για το σχολικό έτος 2014-15). Σε αρκετές περιπτώσεις η μείωση φτάνει στο 30% π.χ. περιφέρεια ΠΕΛΟΠΟΝΉΣΣΟΥ.
2. Διευρύνεται το καθεστώς των ΕΔΜ (ειδικό δελτίο μαθητή) για την μεταφορά των μαθητών με αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες.
3. Στην ΚΥΑ 24001/2013 μειώνεται η επιδότηση των Περιφερειών αν χρησιμοποιήσουν ίδια μέσα από 80% (ΚΥΑ 35415/2011) του κόστους μεταφοράς στο 65%. Οι περιφέρειες δεν επιλέγουν συνειδητά την εξασφάλιση ιδίων μέσων παρότι οικονομικά θα αποσβεστεί η δαπάνη τους)
4. θα αυξηθεί η δυνατότητα παραμονή των μαθητών έως και 90΄στον χώρο του σχολείου έως έρθει το δρομολόγιο (ΠΟΥΛΜΑΝ) (άρθρο 2 Παρ.4 “συμπληρωματική ανάγκη αντιμετώπισης της μεταφοράς τους εφόσον υποχρεώνονται να περιμένουν περισσότερο των 90 λεπτών ως το επόμενο δρομολόγιο”). Π.χ. ήδη 1ο-5ο Δημοτικό Σχολείο Αρτέμιδος κόπηκαν τα 3 δρομολόγια (12.30-13.30-14.00) που γίνονταν ανά μία ώρα και πραγματοποιείται από πέρυσι (εφαρμόζοντας τη νέα ΚΥΑ) 1 δρομολόγιο για 100 παιδιά! Επίσης οι μαθητές της Α και Β τάξης που τελειώνουν στις 12.30 παραμένουν στο σχολείο  1 επιπλέον ώρα μέχρι να επιστρέψουν σπίτι τους. Οι μαθητές της Ε και ΣΤ  τάξης που δύο φορές την εβδομάδα έχουν 7ωρο και σχολάνε στις 14.00 μάλλον … θα βρουν μόνοι τους λύση!
5 . Παραλείπεται … η υποχρέωση μεταφοράς των μαθητών α’ βάθμιας εκπαίδευσης να γίνεται και παρουσία συνοδού (ΚΥΑ35415/7.2011 το προέβλεπε στο άρθρο1, παρ.2).

ΑΝΑΛΓΗΤΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΑΝΤΗΔΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΝΟΜΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΑΓΑΘΟΥ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Κάθε χρόνο με την έναρξη της σχολικής χρονιάς το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών από και προς το σχολείο παρουσιάζεται όλο και πιο οξυμένο. Ιδίως μετά τον Καλλικράτη αλλά και την εφαρμογή του αυτόνομου αποκεντρωμένου σχολείου της αγοράς γίνεται συστηματική προσπάθεια να μεταφερθεί η ευθύνη, άρα και το κόστος της μεταφοράς στους γονείς.
Φέτος, θα επιδεινωθεί αυτό που ήδη συμβαίνει φτάνοντας την μεταφορά σε οριακά σημεία: χιλιάδες μαθητές που οι αποστάσεις από το σπίτι τους είναι κάτω των 1,2 χλμ (για δημοτικά) 2,5 χλμ (για γυμνάσια) ή 4 χλμ (για Λύκεια), είναι υποχρεωμένοι αν δεν πάνε με τα πόδια, να πληρώνουν μισό εισιτήριο. π.χ. Κύθηρα δεν υπάρχει ΚΤΕΛ ή άλλος δημόσιος συγκοινωνιακός φορέας. Χιλιάδες μαθητές φορτωμένοι με υπέρβαρες τσάντες αλλά και άλλα όργανα – εργαλεία του σχολείου τους, πηγαίνουν με Λεωφορεία των ΚΤΕΛ ή των αστικών συγκοινωνιών. Χιλιάδες νήπια και μικροί μαθητές αναμένουν έως και 1 ώρα μέσα στο σχολείο! Ενώ, η τροχαία καταγράφει πολλά περιστατικά τροχαίων ατυχημάτων που εμπλέκουν ανήλικους μαθητές την ώρα μετακίνησής τους από και προς το σχολείο με ακατάλληλα μέσα.
Την ίδια στιγμή όμως, οι ανάγκες μεταφοράς αυξάνουν λόγω της μείωσης των αστικών δρομολογίων, της αύξησης των μαθητών προς τα ΕΠΑΛ, των συγχωνεύσεων, της ύπαρξης διαφόρων τύπων δημοτικών σχολείων π.χ. ολοήμερο, κλασικό, ΕΑΕΠ, αλλά και της εσωτερικής μετανάστευση προς την επαρχεία. Κυρίως όμως λόγω της οικονομικής κρίσης που έχει καταστήσει απαγορευτικό αυτό το κόστος για τη λαϊκή οικογένεια. Ήδη, ζούμε καταστάσεις βίαιου διωξίματος των νεαρών μαθητών παραβατών από τους ελεγκτές των αστικών συγκοινωνιών.   

Και όλα αυτά μετά από δέκα νόμους, πέντε εγκυκλίους του Υπ. Εσωτερικών τα τελευταία δύο χρόνια και ύστερα από δύο ΚΥΑ. Μετά από δεκάδες κινητοποιήσεις μέσα σε ένα μόνο χρόνο από γονείς – μαθητές για το θέμα αυτό …
ΠΩΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ;
Προεκλογικά ταξίματα …
Ο δε νέος Υπουργός Εσωτερικών κος Αργύρης Ντινόπουλος, και ενώ έχει δεχτεί την επίσκεψη του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μαθητών Μουσικών και Καλλιτεχνικών σχολείων και μοίραζε αφειδώς υποσχέσεις εξέδωσε εντολή προς τις περιφέρειες στις 18.6.2014 που ανέφερε τελειώνεται με τους νέους διαγωνισμούς. Ενώ ήξερε (ο ίδιος και τα στελέχη του Υπουργείο) ότι το γονεϊκό κίνημα ζητούσε την απόσυρσή της ΚΥΑ (24001) και την καθιέρωση αποκλειστικά δημόσιας, δωρεάν και ασφαλούς μεταφοράς!
ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΟΥΝ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΑΚΡΥ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ!

 Δεν μας επιτρέπεται κανένας εφησυχασμός τους Καλοκαιρινούς μήνες. Καλούμε όλες τις Ομοσπονδίες να καταγράψουν το πρόβλημα όπως αυτό περιγράφεται στην κάθε περιοχή και να ενημερώσουν τους γονείς μέσα στο διάστημα αυτό προετοιμάζοντας κινητοποιήσεις μαζικές πριν ξεκινήσει το νέο σχολικό έτος.

Για μας τους γονείς νόμος είναι το δικαίωμα των παιδιών μας στη μόρφωση και τη ζωή. Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να στερήσει αυτό το δικαίωμα από τα παιδιά μας.
Απαιτούμε από την Κυβέρνηση και τις Περιφέρειες:
1.      Δημιουργία  ενιαίου κρατικού φορέα για  Αποκλειστικά Δημόσιο, Δωρεάν και ασφαλές σύστημα μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους, με κατάλληλα διαμορφωμένα μέσα μετακίνησης, με μόνιμους εξειδικευμένους οδηγούς και συνοδούς και απ’ ευθείας κρατική χρηματοδότηση.
2.      Να μην εφαρμοστούν τα χιλιομετρικά όρια της νέας ΚΥΑ τα όποια καταργούν ουσιαστικά και στην πράξη το δικαίωμα των μαθητών να μεταφέρονται δωρεάν και με ασφάλεια στα σχολεία τους. Να καλυφτούν όλα τα δρομολόγια που ήδη υπάρχουν χωρίς καμία κατάργηση. Επιπλέον να καλυφθεί η ανάγκη για μεταφορά μαθητών όπου προκύπτουν νέα δρομολόγια. Κατάργηση όλων των Κ.Υ.Α.
3.      Η μεταφορά του μαθητή είναι υποχρέωση του Κράτους και όχι των γονιών.  Όχι στην αποκέντρωση και τη μεταφορά κεντρικών αρμοδιοτήτων του κράτους στις τοπικές διοικήσεις.
4.      Όχι στις νέες συγχωνεύσεις - καταργήσεις των σχολείων, όχι στη συρρίκνωση των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων. Άμεσα μέτρα για την σχολική διαρροή.
5.      Δωρεάν μετακίνηση των μαθητών με τα ΜΜΜ.
6.      Οι περιφέρειες να αξιοποιήσουν όλους τους πόρους που μπορούν να διατεθούν (από τους υπάρχοντες ΚΑΠ, προγράμματα ΕΣΠΑ, έκτακτη κρατική χρηματοδότηση) για να αποκτήσουν ίδια μέσα για την ασφαλή μεταφορά όλων των μαθητών. Να προβούν σε διαπιστώσεις πράξεις για να μπουν τα απαραίτητα δρομολόγια χωρίς καμία καθυστέρηση.
7.      Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των γονιών, η δημόσια ασφαλή δωρεάν μεταφορά των μαθητών είναι κοινωνικό δικαίωμα και δεν χωράει στη λογική της ανταποδοτικότητα.


[1] Βεβαίως η ΚΥΑ 35415/7.2011 στο σκέλος της μεταβίβασης της ευθύνης από τους Δήμους στις περιφέρειες είχε αναιρεθεί, μεταφέροντας την ευθύνη στις Περιφέρειες.